Uralolu, Karayollar Ortaky Sosyal tesislerinde dzenlenen basn toplantsnda, 27-29 Haziran’da Ulatrma ve Altyap Bakanl’nn ev sahipliinde gerekletirilecek olan ve alnn Cumhurbakan Recep Tayyip Erdoan tarafndan yaplmas beklenen “Kresel Ulatrma Koridorlar Forumu”na ilikin bilgi verdi.
50’den fazla lkenin bakan nezdinde temsil edilecei etkinliin kresel etkisine ve nemine dikkati eken Uralolu, Trkiye’nin jeopolitik konumunun gl olmasnn yan sra, jeostratejik olarak da nemli bir lke olduunu syledi.
Uralolu, Cumhurbakan Recep Tayyip Erdoan’n gerek yakn corafyada gerek dnyann baka blgelerindeki skntlara katkda bulunma yaklam ve sznn dinleniyor olmasnn Trkiye iin kymetli olduuna vurgu yaparak, her trl srece Trkiye’nin katk ve etkileri konusunda deerlendirmelerde bulundu.
Son zamanlarda dnya konjonktryle ilgili ok hareketli bir gndem bulunduunu belirten Uralolu, unlar kaydetti:
“Ulatrma noktasnda ok gzel, byk iler yaptk, zamanlama olarak doru zamanda iler yaptk. Parann, finans maliyetinin hem dnyada hem de lkemizde ok daha uygun olduu artlarda birok i yaptk ve lkemizdeki ulatrma yaplarn ok byk oranda tamamladk ama yapmamz gereken bata demir yollar, rayl sistemler, kent ii sistemleri olmak zere birok iin daha olduunu sylemek isterim. 2002 ylndan itibaren kara yollar, demir yollar, hava yolu, denizcilik ve haberleme noktasnda 293,5 milyar dolarlk yatrm yaptk, bizim leimizdeki bir lke iin gerekten iyi bir yatrm. Bunun retime katksnn yaklak 1 trilyon dolar olduunu hesaplyoruz.”
“Yllk ortalama istihdama baktmzda dorudan ve dolayl yaklak 1 milyon civarnda yllk bir istihdam sz konusu.” diyen Uralolu yle devam etti:
“Kara yollarnda 6 bin 101 kilometre olan blnm yol uzunluumuzu 29 bin 742 kilometreye ykselttik. Bu da mevcut yol amzn yaklak yzde 42’sini oluturuyor. Ancak trafik hareketinin yaklak yzde 80-85’ini sadece bu blnm yollar zerinden seyrettirebildiimizi sylemek isterim. Otoyolu 1700 kilometrelerden 3 bin 800 kilometrelere, scak asfalt 8 bin 500’den 32 bin kilometrelere, viyadk uzunluunu 311 kilometreden 799 kilometreye, tnel uzunluunu da 50 kilometreden 790 kilometreye kardk.”
– “ZELLKL GEMLERDE AVRUPA’NIN VE DNYANIN BROK YERNN HTYACINI BZ KARILIYORUZ”
Uralolu, demir yollarnda gelinen nokta ile ilgili de bilgi verdi.
Yaklak 10 bin 900 kilometre demir yolu an yaklak 14 bin kilometreye, mevcut elektrikli ve sinyalli hat uzunluklarn yzde 80’lere kardklarn bildiren Uralolu, Trkiye’yi Avrupa’da altnc, dnyada sekizinci yksek hzl tren iletmecesi lke yaptklarn dile getirdi.
Uralolu, “2 bin 251 kilometre yksek hzl demir yolu ina ettik. Kent ii rayl sistemlerde de yine bakanlmz yaklak 14 ilde toplam 1.014 kilometre bir rayl sistem inaatn gerekletirdi, gerek belediyelere devretti, gerekse de kendisi iletiyor.” dedi.
Hava yolu sektrnde 2002’de 26 tane aktif havaliman saysn bugn 58’e kardklarn, 2 tanesinin de yapmnn devam ettiini anmsatan Uralolu, unlar syledi:
“Havaclk anlamas yaptmz lke says 81 lkeyken bugn 175 lke. Dnyada uu noktas saymz 60 lkeyken bugn 353 lke ki dnyann en yksek rakam. Toplam yolcu trafii 2002’de 34 milyonken geen seneyi 231 milyonla kapattk. Bu seneki hedefimiz 240 milyon. 2002’de 34 milyon olan yolcu, geen sene sadece stanbul Havaliman’nda 80 milyon, Sabiha Gken’de 40 milyon, Antalya Havaliman’nda yine 40 milyon olarak gerekleti. Denizcilik sektrnde 152 liman tesisimiz vard. Bugn 217’ye ulatrdk. Yk ellelemede 190 milyon ton yl kapasitemiz vard, bugn 532 milyon ton. 37 tersanemiz vard, 85’e kardk. Yine tersanelerdeki kapasiteyi 550 bin detveyt tondan yaklak 4,8 milyon detveyt tona karm durumdayz. zellikli gemilerde Avrupa’nn ve dnyann birok yerinin ihtiyacn bizim karladmz zellikle sylemek istedim.”
– “FBER A UZUNLUUMUZU LK ETAPTA 800 BN KLOMETREYE ULATIRMAYI HEDEFLYORUZ”
Uralolu, “letiim noktasnda 96,5 milyon bir geni bant abone saymz var. Mobil abonede yaklak 94 milyon ve fiber a uzunluumuz 605 bin kilometreye ulam durumda. Bunu ilk etapta 800 bin kilometreye ulatrmay hedefliyoruz. lkemizin jeopolitik durumu, jeostratejik durumu kabiliyetleri, havaclktaki drt saatlik uu mesafesi kymetli. Drt saatlik uula altm yedi lkeye ulaabiliyoruz.” diye konutu.
Uralolu, Uzak Dou’dan kan bir ykn Avrupa’nn en batsna kadar gidi haritalarn gstererek, u bilgileri verdi:
“Bugn Svey Kanalndan giden bir yk yaklak 35 gnde, mit Burnu’nu dolayorsa ki ka yldr sknt var, 45 gnde, Kalknma Yolu’nu bitirdiimizde oradan giderse 25 gnde bu yolculuk, yk tama sresi tekaml etmi olacak ve bugn Orta Koridor’da etkin ekilde kullandmz durumda da 18 gnde, bunu ilerleyen zamanda 13 gnlere kadar drm olacaz. Hem Kalknma Yolu’nun hem de Orta Koridor’un ne kadar kymetli olduunu bu grsel eliinde anlatmak istedim. Orta Koridor’a daha yakndan bakarsak, Hazar geili, Grcistan limanlarndan Karadeniz’e inebilen, lkemizden de demir yolundan kesintisiz Avrupa’ya giden bir hattan bahsediyoruz. Elbette burada Kuzey Koridor, Rusya’nn sava halinde olmasna ramen hala etkin bir ekilde kullanlyor.”
“Trkmenistan zerinden ran’dan gelip lkemize giren Koridor Van Gl geili o da kymetli ancak bat yklerin iin akas ran zerinden ok tanmasn da istemiyor.” yorumunu yapan Uralolu, “Onun iin biz bu Orta Koridoru, Hazar geili orta koridoru ok daha glendirme gayreti ierisindeyiz. Orta Koridor’un lkemizdeki durumuna bakarsak, yaklak 2 bin 262 kilometre. Bunun belli blmlerini bitirdik. Geri kalan blmnde de almaya devam ediyoruz ama hali hazrda zaten Marmaray geili demir. yolu gzergahn iletebiliyoruz ama snrl kapasiteyle. Bunu artrm olacaz.” eklinde konutu.
– “ORTA KORDOR, KALKINMA YOLU KORDORU GB ALTERNATFLER ETLENDRMEMZ LAZIM”
Bakan Uralolu, “2 bin 262 kilometreyi bitirdiimizde 50 milyar dolarlk bir yatrm yapm olacaz. retime etkisinin 114 milyar dolar olacan ve yllk da yaklak 144 bin kiiye istihdam imkann salayacan ngryoruz. in ve Avrupa arasndaki demir yolu tamalarnn gelecekte en az yzde 30’unun demir yoluyla tanacan ngryoruz, hesaplyoruz.” ifadelerini kulland.
Demir yolu zerindeki ticaret hacminin 75 milyar dolar olacan, Trkiye’de beklenen yk tama kapasitesinin minimum 6,5 milyon ton ki bunun da stne klacann ngrldn anlatan Uralolu, deniz yolunu ksaltmas, hava yoluna gre ucuz olmas, lojistik sektrne dorudan gelime imkan sunmas, in’den Avrupa’ya yklerin tama sresinin 13 gne kadar dmesinin bu koridorun nemli etkenlerinin iinde olduunu syledi.
Uralolu, konumasn yle srdrd:
“21 lkeden geen bir demir yolu, kesintisiz bir hat olmu olacak ve bu demir yolunun Avrupa’ya gidie kadar getii tek NATO lkesi de biziz. Orta Koridor, Kalknma Yolu Koridoru gibi alternatifleri eitlendirmemiz lazm. Bugn srail’in ran’a saldrmas sonucunda Hrmz Boaz’nn kapatlmas konuuluyor. Dolaysyla Hrmz Boaz kapatld zaman Fav Liman’ gelecekteki beklenen kapasitenin ilevin altna debilecektir. O zaman bizim elimizde Orta Koridor’un, deniz yollarnn gl olarak durmas lazm. Yani tek bir hatta bal kalmamamz gerekir. Onun iin Orta Koridor’da da Kalknma Yolu Koridoru’nda da biz gereken almalar yapyoruz. Kalknma Yolu Koridoru’nda da lkemizde 2 bin 100 kilometre civarnda bir hat uzunluundan bahsedebiliriz totalde. Buraya da bittiinde yaklak 24 milyar dolarlk bir yatrm yapm olacaz. lkemizin jeopolitik gcn ekonomik avantaja dntrecektir.”
– “MARMARAY’DAN GNDE MAKSMUM 4 YK TRENNN GEMESNE MKAN VEREBLYORUZ”
Demir yolu sektrn yeil enerjiyle beraber her artta desteklediklerine vurgu yapan Uralolu, sz konusu projelerle hzl tren alarnn birok ile balanm olacan da belirtti.
“lkemizde bunlar sadece bir transit koridor deil ayn zamanda lkemizde lojistik sler anlamnda da retim merkezlerinin gelimesini destekleyecektir. in’den kan bir yke, hali hazrda Marmaray’dan gnde maksimum 4 yk treninin gemesine imkan verebiliyoruz. Niye? nk yaklak 18-20 saat 300 tren seferiyle 600-700 bin vatandamz tayoruz.” diyen Bakan Uralolu szlerini yle srdrd:
“Bunun haricinde kalan 4-6 saatlik blmnde hem gnlk bakm yapyoruz hem de sadece 4 tane yk trenini geirebiliyoruz. Yavuz Sultan Selim Kprs’n planlarken, drt gidi drt geli toplam sekiz kara yolu eridini planladk ve ortasndan da ift hatl demir yolunu brakmtk. imdi Gebze’den balayp Sabiha Gken Havaliman, Yavuz Sultan Selim Kprs, stanbul Havaliman, atalca’ya yani Halkal Kapkule’ye balanacak olan hzl tren hattmza 120 kilometre uzunluunda balant salam olacaz. Dnya Bankas’nn koordinasyonunda slam Yatrm Bankas ve dier bankalarn kredi grmeleri tamamlanmak zere bu sene ihalesini yaparak yapmna seneye balayalm diye dnyoruz. Burasn atmz an artk bu koridorda bir kapasite problemi kalmam olacak, yaklak bir 5 milyar dolarlk da bir yatrmdan bahsediyoruz.”
Uralolu, projenin 2025 ylnda erkezky-Kapkule arasn, 2027’de de erkezky-Halkal arasn bitireceklerini dile getirerek, Ankara’nn Ege’ye balants zmir’e hzl tren hattnda almalarn devam ettiini syledi.
Devam eden dier almalar hakknda bilgi veren Uralolu, sz konusu almalarn bazlarna ilikin de unlar kaydetti:
“Ankara-stanbul arasnda hzl trenden ayrlp Osmaneli’nden Bursa’dan Bandrma’ya kadar giden hattmzda bu sene sonu itibaryla Bursa’ya kadar gayret ediyoruz. Geri kalann da 2028’e bitirmi olacaz. almalarmz hzl bir ekilde devam ediyor. Yine Ankara Sivas arasn yksek hzl trenle balamtk. ‘Sivas’n yksek hzl trene ne ihtiyac var’ eletirileriyle de karlamtk ki bugn trenlerde yzde 100 doluluk oran ile seyahat ediliyor.”
“Bu projenin bir paras olarak Yerky, Kayseri hzl tren almalarmza da baladk” diyen Uralolu szlerini yle tamamlad:
” 2028 ylna kadar da oray bitirmi olacaz. Yine Kalknma Yolu Koridoru’nun nemli bir paras, tamamn ift hat yapacaz ama tek hattn bile olmad Nusaybin, Cizre, Ovaky arasnn ihalesini inallah bu sene yapyoruz. Orada almalara balayacaz. Kurtalan -Siirt arasnn ihalesini yaptk bugn, bugn teklifleri aldk arkadalar deerlendiriyor. Bir ilimizi daha demir yoluyla bu projeyle inallah kavuturmu olacaz.”