Snr geilerinde harmonizasyon salamay hedefliyoruz

Birlemi Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BMAEK) Ulam Komitesi 87. Oturumu, BM Cenevre Ofisi’nde devam ediyor.

Komite kapsamnda Trkiye ve Hollanda ev sahipliinde “2030’a Giden Yolda Tamacln Baarlar ve Zorluklar” balkl st dzey katlml oturum yapld.

Bakan Uralolu, burada Trkiye’nin ev sahipliinde dzenlenen “Blgesel Ulam Balantsall” balkl panelde yapt konumann ardndan sorular yantlad.

Blgesel balantsalln nndeki engelleri amak ve entegrasyonu glendirmek adna bugnk tartmalarn nemli bir yol gsterici olduunu kaydeden Uralolu, yle konutu:

“Trkiye farkl dzenleyici erevelere ve yasal rejimlere sahip Avrupa, Asya ve Orta Dou lkeleriyle dorudan temas halinde olan bir lke konumundadr. Bu durum, snr tesi tamaclmzn pek ok deikene sahip olmasn beraberinde getirmekte ve dzenlemelerdeki uyumsuzluklardan kaynaklanan aksaklklarn orta kma ihtimalini artrmaktadr.”

Bakan Uralolu, zellikle snr geilerinde gmrk ilemlerinin uzun srmesi, altyap farkllklar ve tamaclktaki dijitalleme seviyelerinin lkeden lkeye deimesinin, kesintisiz tamacl zorlatran balca etkenler olduunu vurgulad.

“Bu zorluklar amak adna ncelikli hedefimiz, kara yolu ve demir yolu balantlarmz glendirerek kesintisiz tamacl salamak ve snr geilerini daha verimli hale getirmektir.” ifadesini kullanan Uralolu, Bak-Tiflis-Kars Demir Yolu Hatt, stanbul’un Anadolu yakasndan Bulgaristan snrna ift hat hzl demir yolu Projesi, Basra Krfezi’nden Avrupa’ya Kalknma Yolu Projesi ve Kars-Nahvan Demir Yolu Projesi ile Zengezur balantsnn salanmasnn, bu hedef dorultusunda hayata geirilen stratejik yatrmlar olduunu aktard.

– “BMAEK’NN DZENLEYC ENSTRMANLARI DA BU SRETE REHBER NTELNDE OLMAKTADIR”

Uralolu, altyapnn varl kadar bunun uluslararas lojistik zincirlerine entegre edilmesinin de byk nem tadna iaret ederek unlar syledi:

“Bu noktada, snr geilerinde gmrk prosedrlerinin hzlandrlmas ve brokrasinin azaltlmas iin ikili ve ok tarafl i birlikleri byk nem arz etmektedir. Bu etki o kadar byk ki, baz blgelerde altyap yatrmlarnn gayrisafi milli haslaya etkisinin snr geii ve tarife dzenlemeleri ile 4-5 katna kt grlmektedir. Bu, yadsnamayacak bir etkidir. Bu sebeple blgemizde bulunan lkelerle snr geileri ve tarifler zerinde iyiletirme almalarn aralksz yrtyoruz. Trkiye olarak, komu lkelerle yrttmz ulatrma ve ticaret kolaylatrma anlamalarn artrarak snr geilerinde harmonizasyon salamay hedefliyoruz. BMAEK’nin dzenleyici enstrmanlar da bu srete rehber niteliinde olmaktadr.”

Snr tesi tamacln kesintisiz hale gelmesi iin sadece altyap yatrmlar yapmann yeterli olmadna vurgu yapan Uralolu, bu yatrmlarn dzenleyici erevelerle desteklenmesinin, gmrk srelerinin kolaylatrlmasnn ve dijital sistemlerin yaygnlatrlmas byk nem tadnn altn izdi.

– “TRKYE YAKIN BRLN NCELEMEYE DEVAM EDECEK”

Uralolu, “Trkiye olarak, bu mekanizmalar glendirmek iin hem ikili hem de blgesel dzeyde daha yakn i birlii iinde olmay nceliklendiriyoruz. Ulatrma balantlarnn komularmzla yalnzca ticari faydalar salamadna, ayn zamanda lkemizin farkl blgeleri arasnda dengeli kalknmay desteklediine inanyoruz. Blgesel balantsallk, daha az gelimi blgelerin ekonomik aktivitelere entegre edilmesini salayarak onlar kalknmann bir paras haline getirebilir. Bu dorultuda, Bak-Tiflis-Kars Demir Yolu Hatt ve Kars Lojistik Merkezi kritik bir rnek tekil etmektedir. Bu projeler yalnzca Trkiye’nin dousunu komu lkelerle balamakla kalmayp ayn zamanda Dou Anadolu’daki illerin ticaret ve i akna katlmn artrmaktadr.” diye konutu.

Ulatrma projelerinin yalnzca ekonomik merkezlere hizmet eden bir ara olmaktan karak kalknmay dengeleyen bir unsur haline gelmesinin gerektiine inandklarnn altn izen Uralolu, bunun iin ulatrma altyapsn yatrm, retim ve istihdam politikalaryla destekleyerek blgesel kalknmay glendirmeyi amaladklarna iaret etti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir