Bakan Uralolu, demir yolu projelerindeki yerlilik oranlarnn ykseltilmesi iin yaplan almalara ilikin deerlendirmede bulundu.
Trkiye Yzyl’nda demir yolu sektrne yaplan yatrmlarla bu alanda gelimi bir altyap ina etmeyi hedeflediklerini bildiren Uralolu, dou-bat ve kuzey-gney ulam koridorlarnda daha hzl, gvenli ve ekonomik demir yolu tamacl yaparak lkenin ekonomisine daha fazla katk salanmaya altklarn anlatt.
760 MLYAR DOLARLIK TCAR VE EKONOMK HAREKETLLK
Uralolu, Trkiye’nin, Asya ve Avrupa arasnda 760 milyar dolarlk ticari ve ekonomik hareketliliin merkezinde yer aldna iaret ederek, lkenin, gelimeye devam eden demir yollar ve kara yolu a, tarafn evreleyen denizleri ve limanlar, havaclk sektr ve lojistik altyapsyla “hub” konumunda olduunu syledi.
lkedeki demir yolu serveninin 1856 ylnda zmir-Aydn hattnn inasyla baladn anmsatan Uralolu, o gnlerde tamam yabanc sermaye ve yklenicilerle ina edilen demir yollarnn, 2003 ylnda balayan kalknma hamlesiyle yerli ve milli bir yapya kavutuunu ifade etti.
“YERL DEMR YOLU SANAYNN GELTRLMES HEDEFLEND”
Uralolu, Cumhurbakan Recep Tayyip Erdoan’n liderliinde 2003 ylnda demir yollarnn yeniden lke politikas haline gelmesiyle beraber belirlenen en nemli hedeflerden birinin yerli demir yolu sanayinin gelitirilmesi olduunu syledi.
lkenin bu potansiyelini hayata geirmek iin son 23 ylda 63 milyar dolar demir yolu sektrne olmak zere ulatrma alanna 280 milyar dolar tutarnda yatrm yapldn bildiren Uralolu, demir yolu sektrne yaplan yatrmn yzde 60’nn TCDD tarafndan gerekletirildiini aktard.
Uralolu, demir yolu tamaclnda elektrik enerjisinin kullanlmasnn, tama maliyetlerini drmek ve evreye duyarl bir iletmecilik salamak adna byk nem tadn belirterek, bu erevede 915 kilometrelik hat kesiminde elektrifikasyon sistemlerinin yapmna, 2 bin 926 kilometrelik hat kesiminde de proje ve planlama almalarna devam ettiklerini syledi.
Emniyet ve kapasite artna byk katk salayan sinyalizasyon projelerinde de nemli ilerlemeler saladklarna dikkati eken Uralolu, 1460 kilometrelik hatta sinyalizasyon yapm almalarna, 1157 kilometresi yerli sinyal olmak zere 2 bin 558 kilometrelik hatta da proje ve planlama almalarna devam edildiini bildirdi.
“DEMR YOLU ARALARININ RETMNDE NEML BR NOKTAYA GELDK”
Uralolu, yerli demir yolu sanayinin oluturulmas hedefi dorultusunda atlan admlara iaret ederek, u deerlendirmede bulundu:
“Bu srete, yeni teknolojilerin lkemize kazandrlmas, yurt dna bamlln azaltlmas, cari an drlmesi iin milli-yerli retim politikalar n plana karlmtr. Bu politikalar erevesinde ina ettiimiz yksek hzl tren, hzl tren ve konvansiyonel tren hatlaryla yerlilik oranmz, elektrifikasyonda yzde 10’dan yzde 95’lere, sinyalizasyonda yzde 17’den yzde 35’lere, styapda yzde 11’den yzde 95’lere, altyapda yzde 96’dan yzde 100’lere ykseldi.”
YZDE 70’LERE VARAN YERLLK ORANI
Bakan Uralolu, demir yolu aralarnn retiminde de nemli noktaya geldiklerini bildirerek, “Saatte 160 kilometre hz altyapsna sahip tren ve banliy setlerini, hafif rayl sistem aralar kendi imkanlarmzla ve yzde 70’lere varan yerlilik oranlaryla retilir hale geldik.” diye konutu.
Sektrdeki lojistik tamaclk miktarnn 14 milyon tondan 35 milyon tonlara ykseltildiine dikkati eken Uralolu, sektr temsilcilerinin sadece yurt iine deil, dnyaya da mal ve hizmet retir hale geldiini kaydetti.