Kresel Ulatrma Koridorlar Forumu kapsamnda, “Zorlu Bir Kresel Ticaret Ortam in Ulam Koridorlar Tasarlamak” adl panelde konuan Bolat, ticaretin olmas iin ulatrma ve lojistiin olmazsa olmazlardan olduunu syledi.
Bolat, “Adeta susuz, gdasz, hayatn olmayaca gibi lojistiksiz, ulatrmasz; retimin ve ticaretin de olmayaca bir gerek. Dnya ekonomisi hzla geliiyor, hzla deiiyor ve byyor, yatrm ve retim arttka ticaret artyor. Tabii ki bunu ulatrma baaryor. Hepsi birbirine bal unsurlar.” diye konutu.
Ulatrmann hayati bir konu olduunu belirten Bolat, “Zamanla ilgili maliyetle ilgili ve bundan 5 sene nce yaadmz Kovid-19 pandemisi normalde bir salk krizi olarak balad ama annda bir ekonomik krize dnt. retim, ticaret ve lojistik krizine dnt.” aklamasnda bulundu.
Bolat, Kovid-19 pandemisiyle dnyada en nemli eylerin banda saln, salkla ilgili tedariklerin geldiini ama ekonomik alanda en nemli unsurun lojistik olduunu herkese rettiini belirtti.
Uzakta retilen gda, sanayi rn veya hizmet tanamadktan, tketilecek yerlere ulatrlamadktan sonra bir kymeti olmadn dile getiren Bolat, “Satlmayan retimin deeri sfrdr. Hatta eksidir. nk retim maliyeti vardr ve paras ulatrlamayan retiminde bir deeri ifade etmemektedir.” diye konutu.
Bolat, unlar kaydetti:
“retim, yatrm, ticaret, hepsi birbiriyle i ie ve birbiriyle hayati derecede gerekli olan sektrler ve son 30-40 yla baktmzda dnya ekonomisinde yldz en ok parlayan ve gelien sektr lojistik tamaclk sektrdr. Tamaclk sektr, lojistik sektr birka harften oluan bir kelime gibi insann azndan bir anda kyor ama arkasnda bir kere tanan rnlerin maliyetleri ve retim safhalar bunun yannda kara, deniz, demir, hava yolu ulamlarnn kolaylatrmas ve iyiletirilmesi, hzlandrlmas, gmrk dzenlemeleri, ithalat, ihracat rejimleri, serbest blgeler transit merkezleri, antrepolar, acenteler ve uluslararas anlamalar hepsi lojistik sektr asndan gerekli olan unsurlardr. Btn bunlar atktan sonra retime mal artk tketiciye satlmak zere alcnn i yerlerine ulaabiliyor ve btn bunlar yaplrken mevzuatlar uluslararas anlamalar ve zellikle de zamanla yar, maliyetlerde rekabet ok byk nem tamakta.”
Allah’n insanla, kainat yaratrken ok nemli doal koridorlar bahettiinin altn izen Bolat, “Malakka Boaz; Endonezya-Malezya arasnda Svey Kanal; Msr’ Kzldeniz ve Akdeniz’e balyor.” eklinde konutu.
Bablmendep Boaz; Kzldeniz’in gneyinde Hint Okyanusu’ndan Arap Denizi’nden girerken anakkale, stanbul Boaz, Akdeniz Ege’yi Karadeniz’e baladn dile getiren Bolat, Bering Boaz; Panama Kanal btn bunlar hayati derecede nemli olduunu ve grevlerini yapmaya da devam ettiklerini kaydetti.
Bolat, Kanal stanbul projesinin bu adan ok nem tadn ifade ederek, “Karadeniz’de 7 lke var. Trkiye’nin 1500 kilometre sahili var. Buradaki ticaret, retim nasl tketilecek yerlere, alclara ulatrlacakt? Bunlar ok nemli. Bir de hkmetlerin devletlerin kendilerinin yapt koridorlar var.” aklamasnda bulundu.
– “DNYA BYRKEN KORDORLARIN BRNDE BR SIKINTI OLSA BR ANDA DNYA EKONOMSNDE CDD SARSINTILAR OLUYOR”
Ticaret Bakan Bolat, szlerini yle srdrd:
“Dnya byrken bu koridorlarn birinde sknt olsa bir anda dnya ekonomisinde ciddi sarsntlar oluyor. Kovid-19 srecinde grdk. Rusya-Ukrayna Sava patlak verdikten sonra grdk. Karadeniz’de tahl koridorunun Avrupa iin, Afrika lkeleri iin ne kadar byk hayati nem tad bu tahl anlamasyla ortaya kt. Svey Kanal’nda bir gemi karaya oturdu ya da orada Kzldeniz’de gemilere bazlarna basknlar yaplnca mit Burnu dnyann en nemli koridorlarndan biridir. 20-25 gn sre uzamas ve korkun maliyet artlarn beraberinde getiren unsurlar. Bu neyi gsteriyor? Btn bunlar jeopolitik gerilimlerin, scak savalarn artt bir ortamda ulatrma ve lojistik sektrnn dnya ekonomisi ve ticaretin ne kadar neme haiz olduunu ortaya koyuyor.”
“Uluslararas anlamalar, kresel tekilatlarn yaptklar dzenlemeler, bunlar kabul etmek, uymak nem tayor.” diyen Bolat unlara dikkati ekti:
“Biz Trkiye olarak dnya haritasna baktmzda Avrupa’yla Asya’y Afrika’y, Ortadou’yu, kuzey komularmz, Rusya, Ukrayna, Kazakistan, dier Orta Asya Cumhuriyetleri; bunlarn birbiriyle olan ticaretlerinde bir kavak kesime noktas lkesiyiz. Bu vesileyle de Cumhurbakanmz Recep Tayyip Erdoan 22 yl nce greve baladktan sonra ok byk nem verdii ulatrma ve altyap yatrmlarna yaklak 300 milyar dolar yatrm yapld.”
Bakan Bolat, bunlarn byk ksmnn zel sektr finansman projeleri, yap, ilet, devret, kamu zel sektr i birlii modelleriyle devlet btesini yk oluturmadan baarldn syledi.
Bolat, “Bu yatrmlar kara, deniz, demir, hava yollarndaki bu gelimeler yaplmasayd… bazlar niye yapld gibi sylyor. Milli gelir dolar baznda 238 milyar dolardan 1,4 trilyon dolara, 6-6,5 kat artabilir miydi? Kii bana milli gelir 3 bin 600 dolardan 16 bin dolara 2025 birinci eyrek sonunda artabilir miydi? Milli gelirin zenginlemenin fert bana milli gelirin tketimin, refahn artabilmesi iin; retimin artmas lazm.” dedi.
Hepsinin birbirine zincirleme bal olduunu dile getiren Bolat, hkmet olarak Trkiye Yzyl’n ulatrmann yz yl olarak da grdklerinin altn izdi.
Bolat, “Ticaretin lojistiin yz yl olarak gryoruz ve komularmzla blge lkeleriyle de ulatrma alannda anlamalarmz yapmak, bunlara uymak, sorunlar ortaya ktnda bunlar zmek iin krizleri zmek iin onlarla bir araya gelmek, sorunlar zmek bizim ana grevlerimiz iinde.” eklinde konutu.